torsdag den 17. september 2009

Showcase eller museum?

Der er kommet flere bidrag til museet, hvilket er herligt! Men nogle bruger tilsyneladende også rammen som showcase for deres egne sites. Er det ok? Eller bør et webmuseum som dette ikke kræve, at der også er en historisk dokumentation? At hvis man lægger sit nyeste site op, må der også være en beskrivelse af en udvikling eller en dokumentation af et før og nu. Det hører vi gerne kommentarer på.

En blogger har efterspurgt, at museet i højere grad også dokumenterer de sociale og kommunikative sider af nettet. Det nuværende materiale er indsamlet i en designforskningssammenhæng og der er derfor en del fokus på det grafiske, men vi har åbnet museet op for at få mange andre perspektiver på. På sigt kan vi måske få flere museer i museet. ☺

3 kommentarer:

  1. Hej Ida Engholm

    En spændende side, glæder mig til at følge udviklingen.

    Jeg synes dog, det er interessant at netop jeres egen side, som er helt ny, og hvor man har muligheden for at følge udviklingen af en webside fra starten, ikke selv optræder på museet. Det ville da være et alletiders sted at starte:-)

    Mvh Ulrick
    uholla@gmail.com

    SvarSlet
  2. På længere sigt synes jeg, at det giver mest mening at være mest mulig åben for bidrag — altså også bidrag som har karaktér af "showcase" — og så lade brugerne sortere skidt fra kanel. Bare fordi det er en showcase, behøver det jo ikke at være uinteressant.

    SvarSlet
  3. Jeg synes godt I kan tillade jer at understrege det "museale" aspekt ved lige jeres website - dvs at I beder om at folk har et historisk perspektiv med når de bidrager med et website. Så hvis folk f.eks. ligger et billede af deres nuværende website op, så skal de som udgangspunkt også lægge minimum 1 tidligere udgave af sitet op, og kommentere forskellen på de to. - Eller, hvis der er tale om et helt nyt site, så at de ikke blot beskriver indholdet, men også fortæller om de designovervejelser, der ligger bare.

    Det må være i alles interesse, at indholdet her bliver så fokuseret som muligt, så gæster oplever det som relevant, og ikke skal bruge en masse tid på at bladre igennem slet skjulte "reklamer"...

    SvarSlet